قالب وبلاگ

گوگل و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

حتما فیلم‌‌هایی را دیده‌اید که در آن پلیس‌ها در حال تعقیب یک نفر هستند و با استفاده از نمایشگری که روی داشبورد اتوموبیلشان نصب شده است، موقعیت او را لحظه به لحظه روی یک نقشه می‌بینند! حالا تصور کنید که سرویسی درست شود که موقعیت مکانی شما را البته نه به پلیس‌ها و تبهکاران، بلکه به دوستانی که خودتان برمی‌گزینید یا به اعضای خانواده‌تان نشان بدهد!

مدتی است پدیده جدیدی در دنیای اینترنت و دقیق‌تر بگویم دنیای اینترنت موبایلی ظهور کرده است: شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت.

 

در این شبکه‌ها، هر عضو می‌تواند موقعیت خود را به دوستان خود، از طریق نصب یک اپلیکیشن، اعلام کند. محبوبیت این شبکه‌ها بسیار زیاد است، طوری که پیشبdنی می‌شود تا سال ۲۰۱۳، این سرویس‌ها از محل قرارداد با سازندگان گوشی‌های موبایل و شبکه‌های مخابراتی، ۳/۳ میلیارد دلار درآمد به دست بیاورند.

Loopt، Whrrl و Brightkite نمونه‌هایی از این شبکه‌ها هستند. بد نیست نگاهی به Brightkite بیندازید، این سایت شبیه توییتر است، با این تفاوت که هنگام ارسال هر کوتاه نوشت هر کاربر می‌تواند، موقعیتش را هم مشخص کند و یا اصطلاحا روی کوتاه نوشت یا عکسش برچسب مکانی بزند. یک چیز جالب دیگر در این سایت این است که می توان بر اساس همین برچسب‌های مکانی، کلیه عکس‌ها، ویدئوها یا نوشته‌هایی را که کاربران سایت از یک محل مشخص فرستاده‌اند، دید!

 

در همین راستا، نوکیا یکی دو ماه پیش یکی از این شبکه‌ها را به نام Plazes خرید، Garmin و سامسونگ با GyPSii قرارداد بستند، Loopt هم با شبکه‌های بزرگ ارتباطی آمریکا مشارکت کرده است.

تعداد اعضای این شبکه‌ها در حال حاضر اصلا قابل مقایسه با شبکه‌های معروف اجتماعی مثل فیس‌بوک یا مای‌اسپیس نیست. اما در آینده نزدیک همه چیز عوض خواهد شد. خبری که امروز از گوکل منتشر شد، بی‌شک خبر مهمی در این مورد است:

مهم‌ترین خبری که امروز درباره گوگل منتشر شد این بود که گوگل، سرویسی به نام Google Latitude راه انداخته است. با گوگل لتیتود دوستان منتخب هر کس می‌توانند موقعیتش را روی نقشه گوگل ببینند. این سرویس از اطلاعات GPS گوشی‌ موبایل هر شخص استفاده می‌کند. در واقع این سرویس به صورت اپلیکیشنی است که روی گوشی موبایل نصب می‌شود، و موقعیت دوستان هر نفر را روی نقشه نشان می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد برایش پیام کوتاه و ایمیل بفرستند. البته لیست دوستان و موقعیتشان را در این اپلیکیشن می‌توان به صورت لیستی و با نمایی شبیه فرندفید هم دید.

 

فعلا اپلیکیشن برای کاربران بلک‌بری، گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل و گوشی‌های نوکیای S60، آماده شده است و به زودی برای دارندگان آی‌فون هم آماده می‌شود.

من سعی کردم با رفتن به این آدرس، اپلکیشن را نصب کنم، اما متأسفانه طبق معمول با این پیام روبرو شدم:

Sorry, you are not allowed to download applications in your country.

این اپلیکشن برای کاربران امریکایی iGoogle هم آماده شده است و کاربران می توانند به صورت دستی و از طریق اینترنت هم موقعیت خود را به سرویس لتیتود اعلام کنند.

البته هر کس هر وقت که دوست داشت می‌تواند خود را از دید همه یه بعضی از دوستانش مخفی کند، همچنین می‌تواند به صورت دستی و کاذب موقعیت خود را خود عوض کند!

آیا لتیتود، گوگل را به برادر بزرگ تبدیل می‌کند؟
گوگل خواهی نخواهی، اطلاعات زیادی درباره «ما»، علایقمان و عادات جستجویمان دارد. با لتیتود، تسلط گوگل بر زندگی کاربرانش افزایش خواهد یافت. به زودی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این اپلیکشن را بر روی گوشی‌هایشان نصب خواهند کرد. کاملا قابل پیشبینی است که گوگل به زودی با آمیزه‌ای از Android، گوگل فرند، گوگل مپ و همین لتیتود جایگاه ممتازی پیدا خواهد کرد.

تصور کنید در جهانی که هر روز بر تعداد دارندگان گوشی‌های متصل به اینترنت، افزوده می‌شود، این گوگل باشد که با آندرویید، سیستم عامل گوشی‌ها را تأمین کند و با ترکیبی از گوگل مپ و لتیتود  با استفاده از شبکه اجتماعی‌‌اش یعنی گوگل فرند، یک شبکه پویای اجتماعی مبتنی بر موقعیت درست کند! این شبکه ویژه به احتمال زیاد آنقدر جذاب خواهد بود که کسی نمی تواند در برابر نصب کردنش مقاومت کند، همچنان که کسی را نمی‌توان پیدا کرد که برای جستجو از گوگل استفاده نکند!

چه کارهایی که نمی‌شود با این کار کرد! یکی از نخستین چیزهایی که به ذهن آدم می‌رسد، این است که به زودی آگهی‌های گوگل نه تنها متناسب با سیلقه‌های وب‌گردی و جستجوی شما برایتان آماده خواهد شد، ‌بلکه گوگل با استفاده از اطلاعات مکانی شما، آگهی‌های باز هم متناسب‌تری را به مشاهده شما خواهد رساند و این یعنی درآمد بیشتر برای گوگل.





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1657
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: